close
تبلیغات در اینترنت
تفاسیر قرآنی اهل سنت به زبان فارسی - مطالب ارسال شده توسط admin

بسم الله الرحمن الرحیم

 

برای دسترسی ساده تر خوانندگان گرامی به مطالب کتابخانه فهرست برخی از مطالب را در این قسمت قرار داده ام ، با یک کلیک بر روی هر  موضوعی به مطلب موردنظر خواهید رسید.

ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم 
فدیه وکفاره روزه


تتبع ونگـارش :

امــیـن الـدیــن» سعـیـدی  سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

فدیه چیست : 
اگر شخصی بنابر معاذیری از گرفتن  روزه (مانند مریضی که روزه گرفتن برايش خطرناک است و اميد بهبودي و علاج وي نمي رود و يا مانند پيرمرد يا پيرزني ( شیخ فانی ) که از لحاظ جسمی وصیحی به شدت ناتوان شده و گرفتن روزه  برايش ناممکن باشد  (  باید  بجاي روزه گرفتن) فديه دهد يعني در مقابل  هر روز از روزه ماه رمضان يک نفر را طعام دهد، به دليل فرموده الله تعالي: « وَ عَلَي الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فُديَةٌ طَعَامُ مِسکِين» ( سوره بقره : 184)

ادامه مطلب

معاش حضرت عمر از بیت المال

  تتبع ونگـارش :

  امــیـن الـدیــن» سعـیـدی  سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

علما از خلال عملکرد رسول الله صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین مجموعه‌ای احکام پیرامون معاش وسایر مخارج خلیفه استنباط شرعی بعمل اورده وحکم نموده اند :
به دلیل اینکه خلیفه دارایی مسؤلیت عظیمی میباشد ،وخلیفه مصروف امور وشؤن مسلمانان بوده  برایش جایز است تا  در مقابل مسئولیتی که به عهده او گذاشته شده است معاش ومایحتاج خویش را از بیت المال دریافت وبدست ارد . طوریکه  امام نووی، ابن العربی، بهوتی و ابن مفلح به جواز این امر تصریح نموده‌اند. 
(روضة الطالبین (11/137) ،البدایة والنهایة (12/228، 229)، السلطة التنفیذیة (1/218).
حتی برخی از علماء بدین عقیده اند که برای خلیفه جائز است تا سهمیه خویش را از بیت المال بردارد ، بادرنظرداشت اینکه خلیفه برای این مال ضرورتی هم  نداشته باشد وحتی برخی از علماء فرموده اند :برداشتن هزینه‌ تعین شده برای امام  بهتر از برنداشتن آن است، زیرا با برداشتن، بهتر می‌تواند خدمت رسانی کند، چرا که خود را شاغل می‌داند. (شرح مسلم نووی. (7/137).

ادامه مطلب

بسم الله الرحمن الرحیم 
غذا وخوراک  امیر المومنین حضرت عمر

 تتبع ونگـارش :

  امــیـن الـدیــن» سعـیـدی  سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

وضع خوراک امیر المومنین حضرت عمر (رض) ،چنان بود که نیازمندترین شخص در آن زمان به خوردن خوراک ایشان رغبت نمی‌کرد!
حضرت ابو موسی اشعری (رض ) در یک روایتی  می‌فرمایند که غذای عمده امیر المومنین حضرت عمر (رض) را سه نوع از غذا تشکیل میداد :

در برخی از اوقات نان را  بر آن روغن زیتون می مالید ودر برخی از اوقات برنان  روغن گوسفند می مالید ،و گاهی همرای نان خشک شیر تازه را تناول می فرمودند ، و در برخی از اوقات  گوشت خشک کوبیده جوش داده و به ندرت گوشت تازه می‌پخت (طبقات ابن سعد.  )

hayz_احکام_مختصری_عید_فطر-1.jpg

احکام مختصری عید فطر

تتبع ونگارش :

الحاج امین الدین «  سعـیـدی- سعيىد افغاني »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیک افغان

و مسؤول مرکز فرهنگی د حق لاره - جرمنی

بسم الله الرحمن الرحیم

احکام مختصری عید فطر

فهرست مندرج :
- عید 
اعما ل مسنون در عيد فطر  
نماز عيد

نيت نماز عيد
حکم نماز عید
  
- اما در مورد اشتراک زنان در نماز باید گفت 
- قضای نماز عید 

نگرفتن عید بعنون اینکه مسلمانان شهرما تاهنوز  عید نکرده اند  
تعطیلات عید فطردر کشور های اسلامی  
- تبريك وتهنيت گفتن در عید 
-
 برخی ازآداب اجتماعی روز عید 
تجدید فاتحه در ایام عید  
زیات قبور در ایام عید  
عیدی یا عیدانه در روز عید 

دعاء ختم قرآن کریم همراه ترجه فارسی 

برگرفته از تفسیر جلالین

دُعَاءُ خَتمِ القُرأَنِ العَظِیمِ

‏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏

اللَّهُمَّ ارْحَمْنِي بِالْقُرْآنِ وَاجْعَلْهُ لِي إِمَامًا وَنُورًا وَهُدًى وَرَحْمَةً.

اللَّهُمَّ ذَكِّرْنِي مِنْهُ مَا نُسِّيتُ وَعَلِّمْنِي مِنْهُ مَا جَهِلْتُ وَارْزُقْنِي تِلَاوَتَهُ آنَاءَ اللَّيْلِ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ وَاجْعَلْهُ لِي حُجَّةً يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

اللهُمَّ أصلِح لِي دِينِي الَّذِي هُوَ عِصمَةُ أمرِي، وَأصلِح لِي دُنيَايَ الَّتي فِيهَا مَعَاشِي، وَ أصلح لي آخِرَتي الّتِي فِيهَا مَعَادِي، وَاجعَلِ الحَيَاةَ زِيادةً لي فِي كُلِّ خَيرٍ، وَاجعَلِ المَوتَ رَاحَةً لي مِن كُلِّ شَرٌّ.

ادامه مطلب

روزه‌‌‌‌‌‌داری و آمادگی

نویسنده:  دکتر محمد راتب نابلسی

ترجمه:  دکتر عبدالظاهر سلطانی

 به نام خداوند مهربان مهرورز. ستایش از آن خدای جهانیان است و درود بر سرورمان محمد؛ آن راستگوی درستکار. خدایا ما دانشی نداریم جز آن‌‌‌‌‌‌چه تو به ما آموختی. تو بسی دانا و فرزانه هستی. خدایا آن‌‌‌‌‌‌چه برای‌‌‌‌‌‌مان سودمند است، به ما بیاموز و از آن‌‌‌‌‌‌چه آموزانده‌‌‌‌‌‌ای ما را بهره‌‌‌‌‌‌مند گردان. بر دانش ما بیفزای و حقیقت را برای‌‌‌‌‌‌مان نمایان کن و پیروی از آن را نصیب‌‌‌‌‌‌مان گردان. بطلان باطل را به ما نشان بده و دوری از آن را برای ما نصیب کن. ما را از کسانی قرار بده که سخن را می-شنوند و از بهترین آن پیروی می‌‌‌‌‌‌کنند. ما را از روی مهر خویش در زمره‌‌‌‌‌‌ی بندگان شایسته‌‌‌‌‌‌ات وارد کن. خدایا ما را از تاریکی‌‌‌‌‌‌های نادانی و توهم به سوی نور معرفت و دانش راهنمایی کن و از لجنزار شهوت به بهشت قربت بیرون آور. آمین.

ادامه مطلب

zt2d_رمضان.jpg

احکام  مسافر در رمضان

 قبل از همه باید گفت که مسافرت درماه مبارک رمضان ممانعتی  ندارد، ولى  نباید این مسافرت براى فرار از روزه صورت گیرد.
در مورد چگونگی حکم روزه مسافر باید به قرآن عظیم  الشان مراجعه کرد . پروردگار باعظمت ما میفرماید:« فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» كسانيكه  از شما مريض ويا در سفر  باشد ، شمار روز هاى  ديگر  آنرا بگيرد. (  یعنی برای روزه دار  جواز دارد كه روزه ماه مبارک را افطار نمايد. )

ادامه مطلب

y420_رابطه_زن_وشوهر_در_رمضان-1.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

رابطه زن و شوهر
در ماه مبارک رمضان

اساس و پايه زندگي مشترك بر انس، محبت و عاطفه بنا شده ‌است تا زمينة آرامش زن و شوهر فراهم شود. قرآن كريم مي‌فرمايد: «و از آيات و نشانه‌هاي خداوند اين است كه براي شما از خودتان همسراني قرارداد تا پيش آنها آرام بگيريد و در ميان شما مودت و رحمت قرارداد. به درستي كه در اين كار نشانه‌هايي است براي آنان‌ كه بينديشند»
 ( سوره روم آیه 21 )
 

ادامه مطلب

ختم قرآن عظیم الشان درنماز تراويح

تتبع ونگارش  :
الحاج  امین الدین «  سعیدی- سعید افغانی »
م
ـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و
مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره  - جرمنی

ماه رمضان ماه قرآن است، و قرآن نيز در اين ماه در ليلة القدر نازل شده، و اجر و پاداش چند برابر ميشود، لذا يكى از بهترين اعمالى كه يك شخص در اين ماه بايد انجام دهد كثرت قرائت قرآن عظیم الشان است، چه در نماز باشد و چه هم درخارج از نماز. بنابراين، در نماز تراويح و يا تهجد نيز ميتوان قرآن را خواند تا اينكه ختم كرد، و در حديث صحيح از ابن عباس وارد شده است كه:

ادامه مطلب

چگونه رمضان را غنيمت بشماريم؟

برادر و خواهر مسلمان
رمضاني ديگر از راه مي رسد، ماهي كه به خاطر خصوصيات و ويژگيهاي خاص خود بر همه ماههاي سال برتري دارد:
ماه روزه است كه رمز بندگي و اخلاص است.
ماه تقوي است كه راه سعادت و خوشبختي است.

ادامه مطلب

jcbs_سن_بلوغ.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم 
سن بلوغیت در رمضان

اجماع علما اسلام بر اينست  كه روزه ( ماه مبارک رمضان ) بر هر شخص مسلمان ،  عاقل ، بالغ ، سالم  ومقيم فرض می باشد . مسأله حيض  ونفاس درحالت زن و  پاك بودن وي ازین حالت تفاصیل واحکام بخصوص خویش را دارند.

ادامه مطلب

5ee_غربا_چگونه_تادیه_فدیه_نمایند-1.jpg

فدیه غرباء در رمضان

تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی  سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

بسم الله الرحمن الرحیم 
فدیه غرباء در رمضان

خواننده محترم  ! 
قبل از همه میخواهم فرق بین فدیه وکفاره را توضیح بدارم !
فـــديــــه چیست  :

  اگر شخصی بنابر معاذیری از گرفتن  روزه (مانند مریضی که روزه گرفتن برايش خطرناک است و اميد بهبودي و علاج وي نمي رود و يا مانند پيرمرد يا پيرزني ( شیخ فانی ) که از لحاظ جسمی وصیحی به شدت ناتوان شده و گرفتن روزه  برايش ناممکن باشد  (  باید  بجاي روزه گرفتن) فديه دهد يعني در مقابل  هر روز از روزه ماه رمضان يک نفر را طعام دهد، به دليل فرموده الله تعالي: « وَ عَلَي الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فُديَةٌ طَعَامُ مِسکِين» ( سوره بقره : 184)

ادامه مطلب

rlsu_رمضان_مبارک.jpg

رمضـان الـمبـارك

بسم الله الرحمن الرحیم

«يا ايها الـذين آمنو ا كتب عـليـكم الصـيام كما كتب على الذين  من قبلكم لعلـكم تتقـــــــون .»
(سوره البقره : آیه 183 ) 


چهارده قرن  قبل پيامبر اسلام حضرت محمد صلى الله عليه وسلم اعلام داشت:« صوموا  تصحـوا... » ( روزه بگيريد تا صحتمند شويد ».

ادامه مطلب

9oz8_احکام_مریض.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم 
احکام مریض در رمضان

خواننده محترم !
در ابتدا باید گفت که در شرع اسلامی هر مرضی بحیث عذردر عدم گرفتن روزه  پذیرفته نمیشود ، بلکه آنعده از مریضان میتواند  از رخصت شرعی 
دین مقدس استفاده کند ، که مرض شان به گرفتن روزه ، برای صحت جسمی  شان خطرناک ومضر تمام شود .وبا اصطلاح گرفتن روزه ، اوضاع جسمانی  انسان را به خطر مواجه سازد ودر نهایت او را شدیدا دچار مشقت نماید و یا در تشدید مرض او به افزید . در غیران شخص موظف است که  باید روزه اش را بگیرد هرچند که مریض هم باشد.

ادامه مطلب

حجامت در رمضان

تتبع ونگارش :

الحاج امین الدین «  سعـیـدی-  سعید افغانی »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان

ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

حجامت اصطلاحآ به روشي ازخونگيري اطلاق مي شودكه جهت معالجه برخی از امراض بکار می رود . در برخی از انسانها  خون به مرور  زمان  در ناحیه  پشت وکمر ودر نقاط دیګری از بدن جمع شده  که در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج می شود اما در بسیاری از  موارد ی اتفاق می افتد که  عملیه  افراز بدن در این زمینه بسیار به کندی  اجرا میګردد ، طوریکه به مرور زمان بر تراکم این خونهای آلوده در بدن انسان بخصوص در پشت افزوده می شود و در نهایت صحت وسلامتی انسان  را تحت تاثیر قرار می دهد . در این حالت است که دست به عملیه حجامت  می زنند .

6hj_اعتکاف_در_رمضان-1.jpg

إعـتکاف در رمـضـان

 تتبع ونگارش :

الحاج امین الدین «  سعـیـدی- سعيىد افغاني »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیک افغان

ومسؤول مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

 بسم الله الرحمن الرحیم

إعـتکاف در رمـضـان

إعتكاف  :
اعتکاف، از نظر لغوی مصدر باب افتعال از «عکف» است، که به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. 
در دین مقدس اسلام ، منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود .
 یعنی إعتكاف به معناى  بند بودن،  توقف يا درنگ كردن،  در جايى ميباشد.

ادامه مطلب

شرارت و خباثت
 شیطان در رمضان!

تـتبع ونگارش:

الحاج امــیـــن الدین « سعیـــدی  سعــید افغانی »

مـدیـر مرکز مطالـعات ستراتیـژیکی افغان و
مسؤل   مرکز فرهنگی دحـق لاره  - جرمنی

ماه مبارک رمضان ماه تقوا ، ماه پرهیزګاری، ماه نزول قرآن عظیم الشان، ماه صیام ، ماه بخشش و احسان ودر نهایت امر ماه است پُــر برکت وماه است که مطابق فرمودهء  پیامبر اسلام محمد  صلی الله علیه وسلم دروازه های جنت باز ودروازه های جهنم بسته میشوند .
«إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتِ الشَّیَاطِینُ». (بخاری (1899) ومسلم (1079)
«وقتی ماه رمضان بیاید ، دروازه های آسمان، گشوده میشود ،ودروازه های جهنم بسته میشود ، 
 و شیاطین به بند کشیده می شوند».

ادامه مطلب

هند  زن ابوسفیان 
وگرفتن  قرضه از بيت المال!

امین الدین سعیدی  سعید افغانی

هند زن ابوسفیان بود كه در زمان خلافت حضرت عمر (رض) از بيت المال قرضه گرفت.

مؤرخین می نویسند:

هند یکی از زنان زیبا، نامدار وتاجر پیشه ای در قریش به حساب می‌رفت. ودر طول حیات خویش کارنامه های قابل یاد اوری داشته است. خانم هند در دشمنی با رسول الله (ص) ومسلمانان نمونه و شهره بود

او قبل از اینکه با ابو سفیان ازدواج نماید، به عقد ازدواج حفص بن مغیره (کاکای خالد بن ولید) بود. خانم هند در جنک احد توانست حضرت همزه را توسط غلام وحشی بن حرب مکنی مشهوربه ابو دسمه،  به شهادت برساند.

ادامه مطلب

ccj6_هجرت_عمر.jpg

 بسم الله الرحمن الرحیم

آیا هجرت حضرت عمر به مدینه علنی بود !
تحقیق در مورد هجرت حضرت عمر (رض) از مکۀ مکرمه به مدینۀ منوره در حالیکه مسلمانان مورد آزار و اذیت مشرکان مکه قرار گرفت و حضرت عمر (رض) با تمام قوت، صراحت و علني از مکه به مدینه منوره با صورت آشکارا مهاجرت کرد درآن زمان درس بزرگ از شهامت و قوت حضرت عمر (رض) و انکشاف وضع به نفع مسلمانان و دین مقدس اسلام بود. این درس حضرت عمر (رض) است که آنشخصیت گرانقدر و صاحبی جلیل القدر پیامبراسلام حضرت محمد صلی الله علیه وسلم  مانند  یکی از رهبران ارشد دین مقدس اسلام آنرا به نمایشگذاشت.

ادامه مطلب

برای دانلود کتاب به ادامه مطلب بروید.

ادامه مطلب

تصویر کوچک شده

نام کتاب: تفسیر گلشاهی

مؤلف: دکتر آناطواق آخوند گلشاهی

زبان: فارسی

موضوع: ترجمه و تفسیر کامل قرآن کریم

برای دانلود به ادامه مطلب بروید.

ادامه مطلب

jxqm_doc1.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم 

آیا شوهر می تواند  جنازه زن خویش را غسل دهد؟ 

خواننده محترم !

غُسل دادن (شُستن میت) دردین مقدس اسلام به مرده بالاى  زنده ها لازم  است، برخی علماء غسل مرده را فرض  كفائى  وبرخى دیگر از علماء  آن را واجب  می داند . (بدین معنی که در مرحلۀ اول بر همۀ مسلمانان واجب است که در غسل دادن میت اقدام نمایند، ولی اگر شخص یا اشخاصی از مسلمانان وظیفۀ تغسیل میت را به دوش گیرد،از گردن دیگران ساقط می‌شود.)

ـ  علماء بدین باور اند که بهتر است کسی که مسؤولیت غسل میت را به دوش می گیرد اگر از جملۀ اشخاصی باشد  که میت وصیت کرده است، بهتر خواهد بود. 

ادامه مطلب

34ln_رهبانیت.jpg

 بسم الله الرحمن الرحیم

رهبانـیـت!

«رهبانیت»  از ماده «رهبه» به معنى خوف و ترس است . راغب در مفردات خویش می نویسد که «رهبه»  ترسى است که آمیخته با پرهیز و اضطراب باشد و «ترهب»  به معنى «تعبد»  و عبادت کردن و «رهبانیت» به معنى شدت تعبد است.

ورهبانیت در اصطلاح به معنای کناره‌ گیری ، انزوا وگوشه گیری وگوشه نشینی ازمردم آمده است .

اساسات دین مقدس اسلام بصورت کل با رهبانیت در تضاد و مخالف است.  دین اسلام دین اعتدال است و رهبانیت را علمای اسلام، حالت خارج از اعتدال می دانند. 

ادامه مطلب

gj95_نماز.jpg

 بسم الله الرحمن  الرحیم

نماز بزبان مادری

مقدمه :
نماز ستون اساسی  مسلمانی، بنیاد دین مقدس اسلام، پیشرو و سید همه  عبادتهاست. وبه تعریف دیگر نماز تذکره  وکارت هویت مسلمانی   است .هرکه این پنج  فریضه را مطابق سنت پیامبر بزرگوار اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم  به جای آرد ، بر علاوه  اینکه از زشتی های قولی  و فعلی  ؛ نجات می یابد ، بلکه رحمت انوار الهی در دلش قرار خواهد گرفت .

از جانب هم چون  نفس در ذات خود تشنه حقیقت و سعادت است و فطرتاً  آمادۀ آن  میباشد ، بناً نماز پناهگاه مأمن و پایگاه آرامش و سکون، غلبه بر نگرانی ها  وآسودگی  برای  کسی است که آنرا بخاطر کسب سعادت  و رحمت الهی  با عشق  و محبت انجام دهد. 

ادامه مطلب

8192_عمر.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم 
حضرت عمر و مقام علمی آن

قبل از همه باید گفت: صحابه کرام ، نیک قلب ترین، عالم ترین، کم تکلف ترین، هدایت یافته ترین و بهترین این امت بوده که الله تعالی آنها را برای همراهی پیامبر و اقامه ی دینش انتخاب نموده است. علم دین درآن زمان در صحابت و همراهي پيامبر الله تعالی محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم حاصل میشد وبه همين علت همً صحابه بهترین مخلوق خداوند متعال بعد از پیامبرصلی الله علیه وسلم هستند.

هیچ مکان و منزلتی بالاتر از مکان و منزلت صحابه بعد از رسول الله (ص) نیست.  صحابه ای که الله تعالی علم و آګاهی از دین و احکام اسلامی  را به آنان داد و افتخار دیدن و شنیدن کلام رسول الله صلی الله علیه و سلم را به آنان نصیب گردانید.

ادامه مطلب

Tafser Aziz 200

ترجمه و تفسیر سورۀ جنّ

 

﴿ سورة الجن - سورۀ ٧٢ - تعداد آیات ٢٨ 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ﴿١﴾ یَهْدِی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿٢﴾ وَأَنَّهُ تَعَالَى جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلا وَلَدًا ﴿٣﴾ وَأَنَّهُ کَانَ یَقُولُ سَفِیهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا ﴿٤﴾ وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ تَقُولَ الإنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى اللَّهِ کَذِبًا ﴿٥﴾ وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِنَ الإنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا ﴿٦﴾ وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا کَمَا ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا ﴿٧﴾ وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِیدًا وَشُهُبًا ﴿٨﴾ وَأَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ یَسْتَمِعِ الآنَ یَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا ﴿٩﴾ وَأَنَّا لا نَدْرِی أَشَرٌّ أُرِیدَ بِمَنْ فِی الأرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا ﴿١٠﴾ وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَمِنَّا دُونَ ذَلِکَ کُنَّا طَرَائِقَ قِدَدًا﴿١١﴾ وَأَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعجِزَ اللَّهَ فِی الأرْضِ وَلَنْ نُعْجِزَهُ هَرَبًا ﴿١٢﴾ وَأَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَى آمَنَّا بِهِ فَمَنْ یُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا یَخَافُ بَخْسًا وَلا رَهَقًا ﴿١٣﴾ وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِکَ تَحَرَّوْا رَشَدًا ﴿١٤﴾ وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا ﴿١٥﴾ وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لأسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ﴿١٦﴾ لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَمَنْ یُعْرِضْ عَنْ ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَابًا صَعَدًا ﴿١٧﴾ وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا ﴿١٨﴾ وَأَنَّهُ لَمَّا قَامَ عَبْدُ اللَّهِ یَدْعُوهُ کَادُوا یَکُونُونَ عَلَیْهِ لِبَدًا ﴿١٩﴾ قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّی وَلا أُشْرِکُ بِهِ أَحَدًا ﴿٢٠﴾ قُلْ إِنِّی لا أَمْلِکُ لَکُمْ ضَرًّا وَلا رَشَدًا﴿٢١  قُلْ إِنِّی لَنْ یُجِیرَنِی مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ وَلَنْ أَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا ﴿٢٢﴾ إِلا بَلاغًا مِنَ اللَّهِ وَرِسَالاتِهِ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ﴿٢٣حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَأَقَلُّ عَدَدًا ﴿٢٤﴾ قُلْ إِنْ أَدْرِی أَقَرِیبٌ مَا تُوعَدُونَ أَمْ یَجْعَلُ لَهُ رَبِّی أَمَدًا ﴿٢٥﴾ عَالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلَى غَیْبِهِ أَحَدًا﴿٢٦﴾ إِلا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ﴿٢٧ لِیَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاتِ  رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَیْهِمْ وَأَحْصَى کُلَّ شَیْءٍ عَدَدًا ﴿٢٨

ادامه مطلب

Ghuslolbaser 200

بسم الله الرحمن الرحیم

حکم غض البصر
اول برای مرد است وبعد برای زن

برای دانلود نسخه pdf کتاب ینجا کلیک کنید.

 قبل از همه باید روشن ساخت چون بیشترین تخلف ممکن درین عرصه از جانب مرد متصور و صورت ګرفته لذا حکم و سیاق بحث اولتر از همه برای مرد است. اما در حکم و نتیجه حكم متوجه مرد و زن هردو يك سان است.

اگر به حکمت وفلسفهء قوانین  الهی باهمین عقل قاصر خویش نظر به اندازیم در خواهیم  یافت که هدف کلی ونهایی از وضع قوانین  فقط جهت سعادت وخوشبختی بشر و نظم عادلانهء در جامعه و تنظيم بهتر آن مقرر  یافته است. این دساتیر، هدایات و احکام که بشریت به آن احتیاج دارند تا بارګاه ایزد متعال برای صلاح و فلاح جوامع بشری و افراد آن اند. تخلف و اختیار عکس روش از مقام  بزرگی الهی ( ج) به صورت قطع نمی کاهد. از جانب دیګر به هر قيمت تلاش به توجیه تخيلی، عقلی بخش از احکام الهی با بخش از محاسبات و تفکرات، حدس و گمان ها به این احکام عالیه الهی ( ج) مناسب نیست.  مناسب نیست تا فریضهء  روزه را برای انسان مسلمان رژیمی برای لاغر شدن و رکوع و سجود را دستوری جهت سلامتی ستون فقرات بدن و نماز را هم وسیله ای برای تسکین آلام روحی و دردها و اضطراب  وغیره وغیره  بشماریم.

Gadai Hallal 200

بسم الله الرحمن الرحیم 
گدایی حلال است یا حرام ؟

برای دانلود نسخه pdf کتاب اینجا کلیک کنید.

« عَنْ حُبْشِيِّ بْنِ جُنَادَةَ السَّلُولِيِّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ وَهُوَ وَاقِفٌ بِعَرَفَةَ أَتَاهُ أَعْرَابِيٌّ فَأَخَذَ بِطَرَفِ رِدَائِهِ فَسَأَلَهُ إِيَّاهُ فَأَعْطَاهُ وَذَهَبَ حَرُمَتْ الْمَسْأَلَةُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْمَسْأَلَةَ لَا تَحِلُّ لِغَنِيٍّ فَعِنْدَ ذَلِكَ وَلَا لِذِي مِرَّةٍ سَوِيٍّ إِلَّا لِذِي فَقْرٍ مُدْقِعٍ أَوْ غُرْمٍ مُفْظِعٍ وَمَنْ سَأَلَ النَّاسَ لِيُثْرِيَ بِهِ مَالَهُ كَانَ خُمُوشًا فِي وَجْهِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَرَضْفًا يَأْكُلُهُ مِنْ جَهَنَّمَ وَمَنْ شَاءَ فَلْيُقِلَّ وَمَنْ شَاءَ فَلْيُكْثِرْ » (جامع الترمذی)

(از حُبَیش بن جناده سلولی رضی الله عنه روایت است که  گفت: رسول الله صلی الله علیه وسلم در حجة الوداع در حالیکه در  عرفات ایستاده بود، پس مرد اعرابی آمد، و از گوشهء چادر شان گرفت، و از ايشان خواست که آن چاد را به او بدهند، پس رسول الله صلی الله علیه وسلم چادر خویش را به آن مرد اعرابی داد، و او رفت. آنگاه سؤالگری حرام قرار گرفت، پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: برای مرد ثروتمند، و برای مرد تنومند سالم سوالگری حلال نیست، مگر کسی که با فقر بسیار سخت، ویا با قرض بسیار گران روبرو شود، وهر که به سوی مردم دست سوال دراز کند تا (ازين طريق ) بر مال خويش بیفزاید، (این عمل او) روز قیامت به صورت خراشه ها در چهره اش، و سنگ تفتیده و بریان کنندهء می دراید که آنرا از دوزخ می خورد، پس هر که خواسته باشد، ازآن بکاهد، و یا برآن بیفزاید. (به روایت ترمذی)

ادامه مطلب

Durgh Guftan 200

دروغ گفتن ضرورت به انرژی بیشتری دارد !

تحقیقات وتجارب راکه علماء در مورد مغزتعدادی کثیری از انسانها ، توسط امواج مغناطیسی انجام داده اند ، بدین نتیجه رسیده اند که : مغز انسان در هنگام دروغ گفتن   انرژی زیادی را نسبت به  زمانی که انسان حقیقت میگوید به مصرف میرساند ، از این تجارب به اثبات رسیده که:راستگویی و گفتن حقیقت باعث افزایش قدرت، وانرژی مغزی در انسان میگردد.

علماء در تحقیقات خویش مینویسند که : با توجه به تصاویر موجود از مغز انسان در حال دروغ گفتن، کاملاً آشکار گردیده است که حصه پیشروی مغز که مسؤول دروغگویی انسان است ودر پیشانی قرار دارد، در هنگام دروغ گفتن بیشترین فعالیت را انجام  داده ، و در ضمن بیشترین انرژی را به مصرف می‌رساند.

ادامه مطلب

جن و شیاطین از منظر قرآن و سنت

پیشگفتار

إن الحمد لله‌ نحمده‌ و نستعینه‌ و نستغفره‌ و نستهدیه‌ و نعوذ بالله‌ من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا من یهده‌ الله‌ به‌ فلا مضل له‌ و من یضلل فلا هادی له‌ و أشهد ان لا اله‌ الا الله‌ وحده‌ لا شریک له‌ و أشهد أن محمدا عبده‌ و رسوله‌ و بعد:

برخی از مردم معتقد هستند که‌ نوشتن این موضوع تنها از باب تجملات علمی است و انسان دوست دارد که‌ مروری گذرا روی این موضوعات داشته‌ باشد، لذا جز اندیشه‌ای اندک به‌ چیز دیگری نیاز ندارد، آنها معتقد هستند که‌ تحقیقات پیرامون این موضوع ارزش محدودی دارد و عدم آگاهی از آن فاقد هر گونه‌ ضرر و زیانی می‌باشد.

برای دانلود نسخه pdf کتاب اینجا کلیک کنید.

حال من نمی‌خواهم در این راستا به‌ موضوعاتی بعید اشاره‌ نمایم، تنها این را می‌گویم که‌ امروزه‌ بشریت هزاران میلیون را در راستای تحقیق پیرامون امکانیت زندگی در کره‌های نزدیک صرف می‌کنند که‌ می‌توان توسط آن هزینه‌، شهرهای بسیار زیبا و دولتهایی بسیار نیرومند را به‌ عرصه‌ی جهان درآورد و برای همیشه‌ فقر و تنگدستی را به‌ نابودی کشاند، حال نظر و دیدگاه شما راجع به‌ جانداران عاقلی که‌ همراه ما زندگی می‌کنند، و در مسکن و منازلهایمان با ما اختلاط می‌یابند و همراه ما می‌خورند و می‌نوشند، و برخی اوقات فکر و بینش ما را با اشتباهات روبرو می‌سازند و میان ما جنگ و آسوب برپا می‌دارند و ممکن است ما را بنده‌ی خود و یا مخلوق دیگری نمایند تا خدا را از ما ناراحت گردانند و ما را مستحق غضب و خشم خداوند قرار دهند، نظر و دیدگاه شما در مورد این جانداران چیست که‌ ممکن است ما را به‌ آتشی سوزان بکشانند؟

معلوماتی که‌ از طریق نصوص قرآنی و احادیث معتبر نبوی به‌ دست ما رسیده‌ با هیچ پول و ثروتی ارزیابی نمی‌شود.

مشخصات کتاب
جن در قرآن و سنت
نوشته:
 حسين تاجی گله داری

برای دانلود نسخه pdf کتاب اینجا کلیک کنید.

 

مقدمه
الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وعلي آله وصحبه أجمعين.
خداوند در این جهان پهناور بنابر حکمت خویش موجودات زیادی آفریده است، و هر کدام را برای هدفی خلق کرده است بسیاری از این موجودات با چشم دیده می‌شوند و بسیاری هم قابل رؤیت نیستند، یکی از این موجودات که قابل رؤیت نیستند، جنها هستند که خداوند آنها را مثل انسانها برای عبادت آفریده است. وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ (٥٦) [الذاریات: ۵۶]. آنها موجودات غیبی هستند که قرآن و سنت از آنها صحبت نموده و ایمان آوردن به آنها لازم و ضروری است بطوریکه علمای اسلام اتفاق نظر دارند که هر کس وجود جن را انکار نماید از دایره اسلام خارج می‌شود، زیرا وی در حقیقت قرآن کریم و سنت رسول الله ج را انکار و تکذیب نموده است.
البته مردم تصورات مختلف و گوناگونی در باره جن دارند، که تصور آنها بستگی به میزان علم و آگاهی آنها دارد. 

آیه تطهیر در تفاسیر اهل سنت (تفسیر آیه: 33 سوره احزاب)

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا‏ (33)  احزاب

 

 

برای دانلود نسخه pdf اینجا کلیک کنید.

تفسیر نور:          گردآوری: آزاد ترسیمی از پیرانشهر

‏ و در خانه‌هاي خود بمانيد ( و جز براي كارهائي كه خدا بيرون رفتن براي انجام آنها را اجازه داده است ، از خانه‌ها بيرون نرويد ) و همچون جاهليّت پيشين در ميان مردم ظاهر نشويد و خودنمائي نكنيد ( و اندام و وسائل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار ندهيد ) و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و از خدا و پيغمبرش اطاعت نمائيد . خداوند قطعاً مي‌خواهد پليدي را از شما اهل بيت ( پيغمبر ) دور كند و شما را كاملاً پاك سازد . ‏

توضیحات: ‏ « قَرْنَ » : قرار بگيريد . بمانيد . اصل آن ( إقْرَرْنَ ) است و براي تخفيف راء اوّل را حذف و فتحه آن را به قاف منتقل كرده‌اند . مراد نهي از خروج زياد بي‌هدف است . « لا تَبَرَّجْنَ » :  ( نگا : نور / 60 ) . « الرِّجْسَ » :  ( نگا : مائده‌ / 90 ، انعام‌ / 125 ) . « أَهْلَ الْبَيْتِ » : زنان خانواده پيغمبر . واژه ( أَهْلَ ) منصوب به اختصاص ، و يا اين كه منادا است . « عَنكُمْ . . . يُطَهِّرَكُمْ » : تبديل ضميرهاي جمع مؤنّث به جمع مذكّر به خاطر لفظ ( أَهْلَ ) است ( نگا : هود / 73 ، طه‌ / 10 ، قصص‌ / 29 ) . ‏

تفسیر انوارالقرآن:

«و در خانه‌هايتان‌ قرار گيريد» اصل‌ «قرن‌»: «اقررن‌» بوده‌ است‌. يعني: شما زنان‌ پيامبر ص به‌ قرار و آرام ‌گرفتن‌ در خانه‌هاي‌ خويش‌ و بيرون‌ نشدن‌ از آن‌ ـ جز براي‌ حاجتي‌ ـ مأمور هستيد. شايان‌ ذكر است‌ كه‌ اداي‌ نماز در مساجد به‌شرط آن، از حوايج‌ شرعي‌ است‌ چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: «لا تمنعوا إماء الله‌ مساجد الله‌ وليخرجن‌ وهن‌ تفلات»

ajzy_doc1.jpg

برای دانلود نسخه pdf   کتاب اینجا کلیک کنید.

مقدمه:

ایجابات پرور رحمت تلاش از كس نمى خواهد

بد ست از دعا خالى گریبان ا ثربكشاء  (بیدل )

الحمد لله الذی اذن لعباده الدعاء و جعـل من الوسائل إلیه ‏الإیمان و التوبه و البكاء و الصلاة علی محمد خاتم الأنبیاء و ‏علی آله و أتباعه الأتقیاء ‏

سپاس وستایش ذات مقدس پـروردگار عظیم الشأنی را سزاست كه با كمال بزرگی و بی نیازی و عزت ، درهای ‏لطف و مرحمت، مهربانی و عطوفت خود را بر بندگان ‏خود گشوده و كوچك و بزرگ، صالح و طالح، مطیع و ‏عاصی و مؤمن و كافر را اذن عام و رخصت داده كه هر ‏ساعت و دقیقه از شب و روز، گاه و بیگاه در خلوت او را ‏بخوانند و با خودِ او بدون واسطه مكالمه و خطاب ‏نمایند.

خوانندگان محترم!

فراموش نباید کرد که: پروردګار عظمت ما اجابت  را مى داند  به شرط آنكه ما انسانها  طریقه  خواندن وخواستن آنرا  یاد بگیریم.

دعا عبادتیست که پروردگار ما آنرا دوست دارد ودعا کنندگان نیز ازآن لذت می برد.

ادامه مطلب

Image result for ‫زندگی کودک مسلمان‬‎

زندگیکودک مسلمان

تأليف: مجموعه اي از دعوتگران

 

ترجمه: محمد گل گمشادزهی 

فهرست

ذکر بیدار شدن از خواب.

ذکر وارد شدن به دستشویی و بیرون آمدن از آن.

اهمیت دادن به نظافت دهان ودندان.

روش وضو.

آنچه بعد از تمام شدن وضو گفته می شود.

آنچه به هنگام اذان و بعد از آن گفته می شود. 

تفسیر آیه: 35 سوره مائده (وابتغوا الیه الوسیله) از منابع و تفاسیر اهل سنت به زبان فارسی

برای دانلود نسخه pdf کتاب اینجا کلیک کنید.

Image result for ‫وابتغوا اليه الوسيلة‬‎

تفسیر آیه 35 سوره مائده (وابتغوا اله الوسیله) از منابع اهل سنت

گردآوری: آزاد ترسیمی

نور خرم دل:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ‏(35) ‏

‏اي مؤمنان ! از خدا بترسيد ( و از اوامر او اطاعت كنيد و از نواهي او اجتناب ورزيد ) و براي تقرّب به خدا وسيله بجوئيد ( كه عبارت از طاعت و عبادت و اعمال شايسته و بايسته است ) ، و در راه او جهاد كنيد تا اين كه رستگار شويد .‏

‏توضيحات : ‏

‏« إِبْتَغُوا » : بطلبيد . « الْوَسيلَةَ » : وسيله ، هر نوع عمل صالحي است كه موجب رضايت خدا و تقرّب بدو مي‌گردد .‏

 

انوارالقرآن:

«اي‌ مؤمنان‌! از خداوند پروا داريد» با پرهيز از نواهي‌ وي‌ «و به‌سوي‌ او طلب ‌وسيله‌ كنيد» يعني‌: چيزي‌ را طلب‌ كنيد كه‌ شما را به‌ او نزديك‌ سازد. پس‌ «وسيله» به‌اتفاق‌ و اجماع‌ مفسران‌، عبارت‌ است‌ از: عمل‌ قربت‌ و طاعتي‌ كه‌ به‌ آن‌ قرب‌ الهي‌ خواسته‌ مي‌شود و از مصاديق‌ آن‌ تقوا و ديگر صفات‌ نيكي‌ است‌ كه‌ بندگان‌ با توسل‌ به‌ آن‌ به‌ پروردگارشان‌ تقرب‌ مي‌جويند. 

pob2_زن-ونبوت-رساله-1.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم 
زن و نبوت

برای دانلود نسخه pdf کتاب اینجا کلیک کنید.

 نظری بر رساله :

مقدمه  : از سر محقق عبد الله بختانی 

ارجمند امین الدین « سعیدی  سعید افغانی  » چنان کار ها وابتکاریی نموده ،  در زمینه هایی به پژوهش مینیشند که کمتر کسان به آن توجه داشته اند . یک نمونه  آن موضوع « زن ونبوت » است.

آیا زن نبی شده میتواند ؟

بلی ! اګر خواست  الله تعالی بوده باشد . خواست  خداوندی ، در این مورد ، در پهنا های  تاریخ  دیانت صورت  ګرفته خواهد  بود ؟

ادامه مطلب

Image result for ‫نکته‌هایی برای بهتر ‌زیستن‬‎

نکته‌هایی برای بهتر ‌زیستن

نوشته‌ی: فؤاد رسا

پیشگفتار

به نام خدایی که انسان را از نطفه‌ای پست و بی‌ارزش بیافرید و روش زیستن را به او آموخت و مسیرهای سخت و پرپیچ و خم و طاقت‌فرسا را برایش هموار ساخت، و او را در این جهان هستی قرار داد تا بهره‌گیری از ارشاد ایزدهستی و توانایی که به او بخشیده است، به حیاتش جهت بخشد، و پیامبران را که مشعل‌های هدایت هستند، برای زندگی بهتر انسان در دو جهان مبعوث کرد.

دوستان! در عصر کنونی هر معدنی که کشف می‌شود، سریعاً برای استخراج آن گام برمی‌دارند، چون می‌دانند که باید استفاده کرد و بهره برد. اما منابع و معادن بسیار ارزشمند دیگری که امروزه کم‌ارزش شده، عمر آدمی و زندگی اوست.

Namaz Ston Din 1 200

برای دانلود نسخه pdf کتاب اینجا کلیک کنید.

 

 

توجه: این کتاب فهرست بندی شده و با یک کلیک بر فهرست موضوعات به مطلب مورد نظر خواهید رسید.

مقدمه

الحمدلله رب العالمین الرحمن الرحیم، مالك یوم الدین، والصلاة والسلام على سیدنا محمد النبی الأمین،الهـادی إلى صراطه المستقیم وعلى آله و صحبه وسلم أجمعین. امابعد:

کتابی که در دست دارید، موضوع بحث آنرا  نماز به طریقه ای پیامبر بزرگوار اسلام محمد مصطفی  صلی الله علیه وسلم تشکیل میدهد.

نماز ستون اساسی  مسلمانی، بنیاد دین مقدس اسلام، پیشرو و سید همه عبادتهاست. هرکه این پنج  فریضه را مطابق سنت پیامبر بزرگوار اسلاممحمد مصطفی صلی الله علیه وسلم  به جای آرد ، بر علاوه  اینکه از زشتی های قولی  و فعلی  ؛ نجات می یابد ، بلکه رحمت انوار الهی در دلش قرار خواهد گرفت .

 

از جانب هم چون  نفس در ذات خود تشنه حقیقت و سعادت است و فطرتاً  آمادۀ آن  میباشد ، بناً نماز پناهگاهمأمن و پایگاه آرامش و سکون، غلبه بر نگرانی ها  وآسودگی  برای  کسی است که آنرا بخاطر کسب سعادت  و رحمت الهی  با عشق  و محبت انجام دهد. 

 

بناً در مقام  و منزلت نماز همین کافیست که: اولین آنچه که بنده  در مورد  آن،  مورد  محاسبه قرار میگیرد، نماز میباشد.  

ادامه مطلب

Dubai 200

زن شایسته برای ازدواج

 تتبع ونگارش :
الحاج امین الدین « سعید
ی-سعید افغانی »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان

ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

  هدايات ورهنمود های دین مقدس اسلام بر این بنیاد است ، شخصیکه  ميخواهد ازدواج كند ، حد اعظمی تلاش بخرچ دهد تا زن را بحیث شریک خویش انتخاب  نمايند كه داراي صفات ذيل باشد . 
شرط اول ديندارى:
 اولین شرطی را که دین اسلام بدان تأکید جدی میدارد ، متدین بودن ودینداری زن  است ، طوریکه در حديث مبارك روایت شده حضرت ابوهريرة (رض ) آمده است :« تنكح المرأ ة لأربع: لمالها ، لحسبها ، ولجمالها ، ولدينها ، فاظفر بذات الدين تربت يداك » 
زن رابخاطر چهار چيز براي ازدواج انتخاب مى شود: 1- بخاطر مال ودارایی اش ،  2- بخاطر نسب وطايفه اش كه همان اصل ونسب است ، 3- بخاطر جمال زيبايى وظرافتش ، 4- بخاطر دين وعفتش ، زن با دين وعفت انتخاب كن كه به مقصود خود وبه سعادت دنيا وآخرت خواهى رسيد.  

اسلام و آزادی بیان !
تتبع ونگـارش :

الحاج امــیـن الـدیــن» سعـیـدی  سعید افـغــانی«

مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و

مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

 

آزادی بیان نه تنها یک اصل قبول  شده و حق مسلم انسان است. بلکه این حق در پھلوی خود وجیبه شرعی نیز دارد. داشتن و استفاده از حق و عدم پذیرش وجیبه مشکل است که ما با تأسف با فهم نادرست از قضایا و حتی مفاهیم دیموکراسي و آزادی به ان دچار و سرګردانیم. پروردگار با عظمت و توانا در قرآن عظیم الشان می فرماید:« یا ایهاالذین آمنوا اتقواالله و قولوا قولاً سدیداً. یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزاً عظیما.»  (آیات 70-71 سوره احزاب)

ادامه مطلب

قاعده ای «ولاء و براء» در اسلام

امین الدین «  سعیدی  سعید افغانی»

مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و

مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره  - جرمنی

 در دین مقدس اسلام قاعده ای معروف و مشهوری بنام : «ولاء و براء» یا « دوستی و دشمنی بخاطر الله ج » وجود دارد. بر طبق عقیده اهل سنت و جماعت در قضیه ی ولاء و براء یعنی دوست داشتن و دشمنی کردن بخاطر الله، هرکس که مسلمان باشد و به اسلام ایمان بیاورد ما او را دوست داریم و هرکس که به الله وشریعت غرای محمدی کفر بورزد ما از او برائت می جوییم و او را دوست نخواهیم داشت حتی اگر برادر یا پدر یا مادر یا خواهر یا یکی از بستگان واقارب ویا دوستان ما باشد.

ادامه مطلب

yqjt_1.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم 
بوسیدن دست در اسلام

از جمله آداب معاشرت که دردین مقدس  اسلام برآن تاکید بیشتر گردیده است ، مصافحه (دست دادن)، معانقه (یکدیگر را در آغوش کشیدن)  است . 
 در حدیثی پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده است : «کینه و حسد نورزید؛ پشت به هم نکنید؛ ارتباط را قطع نکنید و بندگان خدا باشید، در حالى که برادر هستید».
يکی از آداب معاشرت درزندگی  ، سلام ، مصافحه ، احوالپرسی  میباشد ، تعلیمات دین مقدس اسلام  مصافحه وسلام دادن را  یکی از نشانه دوستی و صميميت می شمارد .

Waziat Angushtan Dar Namaz 200

بسم الله الرحمن الرحیم 
چگونکی وضعانگشتان 
ومچ دست در نماز

uqo3_1.jpg
1- وضع انگشتان در حالت تکبیر تحریمه:
مطابق سنت فعلی پیامبر صلی الله علیه وسلم بعد از تکبیر تحریمه(تکبیراول یعنی الله اکبر گفتن بعد ازنیت) ، در حالیکه نماز گزار  برای ادا نماز ایستاده میشود ،وبا مراعت حالت قیام:  (نمازگزار نباید بسیار راست (شخ) و نه خم ایستاده گردد. بلکه به حالت عادی بایستد. طوریکه بین دو پایش کم از کم چار انگشت فاصله  وجود داشته باشد ، در حالیکه در این حالت  بطرف محل سجده  (نگاه)می نماید  ، «الله اکبر» گفته دستهایش را طوری تا نرمی گوشها ویا تا برابر شانه های اش بلند می نماید .).

Salam Wa Khatemai Namaz 200

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام گردانیدن وخاتمه نماز

نمازگزاربعد از تَـشَهُـد ودعا ، نماز خویش  را با ادای سلام  اختتام می بخشد . همانطوریکه در تعریف نماز آمده  است:
 نماز عبارت ازاقوال وافعال مخصوصه است که با تکبیر  آغاز می یابد وبا تسلیم(سلام دادن) خاتمه می یابد ( أقوال وأفعال مخصوصة  مفتتحة بالتكبیر ومختتمة بالتسلیم .
مطابق به  احادیث نبوی  پیامبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم در ختم نماز ،با گفتن:

«السلام علیکم و رحمةالله »  ،  به سمت راست چهره مبارکش را برمیگرداند (طوری که سفیدی گونه راستش دیده میشد) سپس با تکرار «السلام علیکم و رحمةالله  »چهره مبارک اش را به سمت چپ بر میگرداند (طوریگه  سفیدی گونــﮥ چپ ایشان دیده میشد (روایت ابوداود و نسائى).

دانلود کتب حدیث الؤلؤ والمرجان ترجمه فارسی

Image result for ‫ترجمه اللولو والمرجان‬‎

مجموعه احادیثی است که به صورت مشترک در صحیح بخاری و مسلم آمده، و اصطلاحاً دو شیخ (شیخان) بر آن اتفاق کرده‌اند. پس از قرآن کریم، حدیث نبوی دومین منبع درک و دریافت دین و مبنای تفسیر و تعبیر بسیاری از آیات قرآن کریم و احکام دینی است؛ تا جایی که حتی کیفیت انجام بسیاری فرایض (مانند نماز، روزه و ...) تنها از طریق سنت نبوی ـ صلی الله علیه و سلم ـ‌  امکانپذیر است. نویسنده در این اثر با بهره‌گیری از روایات صحیح مسلم و صحیح بخاری مجموعه‌ای بسیار کارآمد و مفید از احادیث نبوی را در موضوعات مختلف گردآوری کرده و مترجم نیز با نثری روان و سلیس آن را به فارسی برگردانده است. مطالعه این مجموعۀ خواندنی را به همه دوستداران سنت پیامبر اکرم توصیه می‌کنیم.

ادامه مطلب

Waziat Chashem Dar Namaz 200

بسم الله الرحمن الرحیم 
وضعیت  چشم در نماز

نماز یعنى اینکه بنی ادم در برابر خالق می ایستد ، و اظهار بندگى خویش را  اعلام میدارد ، و دست نیاز رابه سوى او دراز مینماید .شخصیکه به نماز مى‌ایستد باید محضر الله  را درك كند و بداند در برابر چه مقامى ایستاده است و در نتیجه، وظیفه بندگى را با نهایت خضوع و خشوع به جاى آورد.

ولی به تاسف باید گفت ،وقتى ما به نماز ایستاده میشویم، كمتر به نماز ومفهوم وحکمت واقعی آن  توجه داریم ، حتی در نماز  توجه وفکر مان به سایر مسائل دنیوی معطوف مى‌گردد، در بسیاری از اوقات دیده شده که در وقت نماز داستان ها ی ده سال قبل زندگی مان  در ذهن ما خطور میکند ، زایاتر اوقات طوری هم واقع گردیده است ، که نماز ما به پایان هم رسیده ، نو متوجه میشویم که ما مصروف خواندان نماز هستیم .

Mafhom Ebadat Wa Namaz 200

بسم الله الرحمن الرحیم

مفهوم عبادت و نماز در اسلام

عبادت:      
«ایّاک نعبد و ایّاک نستعین » پروردگارا  درگفتن:  « ایّاک نعبد   » خاص تورا عبادت میکنم، صادقم.
پروردگارا در گفتن: «  
ایّاک نستعـیـن  » خاص از تو استعانت ومساعدت میجویم، کاذب نیستم.
کلمــﮥ عبادت در قرآن 
عظیم الشان بصورت کل (  275 )  بار  ذکر گردیده است. 
عبادت از ریشه «عَبَدَ» و به معنای پرستش و اطاعت خاشعانه و نهایت خضوع است. از ریشه عبد دومصدرعبودیت و عبادت مشتق شده‌است.

Azamat Din Dar Chahar Hadis 200

بسم الله الرحمن الرحیم 
عظمت دین فقط در چهار حدیث
خواننده محترم !
احکام نزد جمهورعلما  به پنج بخش تقسیم می‌گردد:

اول : واجب :
واجب عبارت از احکام است که با متون صریح قرآن عظیم الشان  یا سنت متواتر، و قطعی از نظر اثبات و دلالت بر مکلف مقرر گردیده است. یعنی یک معنا دارد و مجتهدان در مفهومش اختلاف ندارند.

دوم : حرام :
حرام احکام است که با متون صریح قرآن یا سنت متواتر و با دلایل قطعی از لحاظ ثبوت و دلالت از مکلف ترک آن خواسته شده است.

jrt_خواستگاری_زن_ازد-1.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

خــواستگارى زن ازمرد

 

خواستگاری :
خواستگارى مرحله ای است  كه قبل از ازدواج  صورت مى پذيرد این مرحله عبارت از آن است،   زمانيكه مرد
  ميخواهد  با زن مورد  نظرش ازدواج  كند  به  نزد اقارب وخويشاوندان ونزديكان  زن رفته  وخواهش  خويش را   مبنى بر  ازدواج  بيان ميدارد،  وبا  ايشان  به بحث وگفتگو  در مورد موافقت  با خواسته  اش  وشرايط آن  مى پردازد ، که از جانب فامیل دختر قبول ویا هم به ادای کلمات مناسب ودوستانه رد میگردد .
علماء بدین عقیده اند که بهتر اين است  كه قبل از انعقاد عقد ، دختر وپسر ، در صورتیکه درحرام واقع نشوند ، همديگر  را ببيند  تا دل هاى شان  بسوى هم  جلب شود ومحبت  وعلاقه در بين  آنان  به وجود آيد ، تا هنگامى كه  كار از كار مى گذرد  پيشمان نشوند.

ادامه مطلب

تعداد صفحات : 11